23948sdkhjf

Sagde op: Nu har fynboen Konrad skabt en milliardvirksomhed

Konrad Kierklo skulle egentlig have været revisor. Troede han. Men han glædede sig ikke til at gå på arbejde. Så en dag ringede han til handelsskolekammeraten Mike Radoor og spurgte, om de ikke skulle gøre alvor af idéen om en online modeplatform, hvor fysiske butikker kunne sælge deres tøj.

Det var i 2008. Makkerparret lavede en forretningsplan og lånte hver 100.000 kr. i banken. Det blev startskuddet til noget stort.

For første gang har modeplatformen Miinto rundet en omsætning på 1 mia. kr. Det sker efter et hæsblæsende regnskabsår med en vækst i salget på næsten 50 pct.

- Vi er stolte og ydmyge over, at vi nu rammer den milesten. Det er noget, som alle i organisationen har arbejdet hårdt på. Men vi ved også, at vi er i gang med at løbe et maraton, og vi har kun lige rundet de første 10 km., siger Konrad Kierklo.

Da Jesper Buch kom med

Det første år af Miintos levetid så det ellers ikke ud, som om modeplatformen skulle blive en succes. Næsten ingen butikker ville være med, men da Just Eat-stifter Jesper Buch og Carsten Mikkelsen, der har grundlagt diskotekskæden Crazy Daisy, i 2009 inve­s­terede i projektet, tog det fart.

Konrad Kierklo kvittede sit job som revisorlærling og kørte ugen efter landet rundt i en leaset Opel Corsa og forsøgte at lande flere butikker som kunder.

I dag sælger Miinto modetøj i syv forskellige lande og beskæftiger over 200 ansatte. Bestseller-stifter Anders Holch Povlsen er hovedaktionær og har skudt et trecifret millionbeløb i forretningen.

I ejerkredsen er også den tyske modekoncern Hubert Burda Media, Jesper Buch og Carsten Mikkelsen. Medstifter Mike Radoor er ikke længere en del af virksomheden.

Det er især luksus- og premiumvarer, som driver fremgangen i salget på Miinto. Det segment står nu for næsten en fjerdedel af den samlede omsætning. Sidste år var det kun 8 pct.

- Det har endvidere ført til, at vores kunder i gennemsnit placerer ordrer for mere end 2.000 kr. per køb og køber oftere end før hos os, siger Konrad Kierklo.

Syv nye markeder

Det særlige ved Miinto-platformen er, at forbrugerne handler med de enkelte, lokale butikker. Over 1.800 fysiske butikker er en del af konceptet, hvor Miinto får kommission for at distribuere deres tøj.

Ifølge Konrad Kierklo har Miinto opbygget et stort datagrundlag, der giver en unik indsigt i, hvad forbrugerne efterspørger både online og offline.

- Vi har via vores partnere adgang til flere end ni millioner af de mest efterspurgte produkter i Europa. Derfor kan vi altid sikre, at vi har de produkter, kunderne efterspørger, siger han.

En stigende andel af Miintos butikspartnere henter en stadig større del af omsætningen på tværs af Miintos i dag syv markeder. For eksempel de danske butikker på Miinto. De henter nu over 40 procent af deres salg på de udenlandske markeder.

Derfor ekspanderer Miinto nu til yderligere syv europæiske markeder. Det sker i begyndelsen af det nye år, uden at Konrad Kierklo endnu vil konkretisere, hvilke lande der er tale om.

Selvom omsætningen på Miinto vokser kraftigt, følger indtjeningen ikke med. Modeplatformen har i årevis genereret underskud, men det er ifølge ejerne og direktøren helt efter planen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103